nilimall

فروش باکیفیت‌ترین محصولات ارگانیک

فروش باکیفیت‌ترین محصولات ارگانیک

سبدی از باکیفیت‌ترین محصولات ارگانیک
هوای سلامتی‌تان را داشته باشید!

20 نکته تغذیه سالم برای حفظ سلامتی

سه شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۰۶:۰۱ ب.ظ

 

تغذیه سالم یکی از مهمترین راه دستیابی به سلامت جسم است که در ارتقاء سلامت روان نیز بی تاثیرنیست. متخصصان تغذیه همواره به افراد توصیه می کنند، با اتخاذ عادات غذایی سالم خود را از اثرات عوامل بیماریزا حفظ کنند.

۱.میوه درشت نخرید

هر چی میوه درشت تر باشد نیترات جذب شده آن بیشتر است. هر کیلو سیب زمینی یا پیاز باید 7 تا 8 عدد شود. نیترات باعث کم خونی، سقط جنین و انواع سرطان ‌ها می شود.

۲.چای نعناع بخورید!

برای داشتن حافظه قوی تر کمی برگ نعنا تازه را دم کرده و میل کنید. محققان آمریکایی معتقدند که حتی استشمام بوی نعناع حافظه کوتاه و بلندمدت را تقویت و سطح تمرکز و هوشیاری را افزایش می دهد.

 

 

۳.اسفناج را جایگزین گوشت کنید!

در تغذیه سالم، اسفناج باعث عضله‌سازی و افزایش قدرت میشه و در مقایسه با گوشت قرمز دارای منابع آهن کامل‌تری است که میتواند نیاز بدن را تامین کند.

۴.هویج پخته بخورید!

نکته دیگر در تغذیه سالم، مصرف هویچ پخته در کنار غذا باعث افزایش جذب آهن و پروتئین و ویتامین های موجود در غذا شده و به هضم بهتر غذا کمک زیادی می‌کند.

 

تغذیه سالم

 

۵. دانه های گوجه فرنگی،جایگزین قرص آسپرین

محققان دردانه‌های گوجه فرنگی ماده ای کشف کردند که همانندقرص آسپرین میتواندجلوی لخته شدن خون را گرفته و به گردش طبیعی خون کمک کند.

۶.از کشک غافل نشوید!!

پروتئین کشک، سیستم ایمنی را تحریک و به ایجاد آنتی اکسیدان ارزشمند کمک کرده و رادیکالهای آزاد را نابود و در سم زدایی عوامل سرطان زا شرکت میکند و عملکرد شناختی را در بیماران آسیب پذیر از استرس بهبود میبخشد.
کشک افزایش دهنده توده عضلانی بدن؛ و افزایش دهنده سطح سلامتی و تسریع کننده بهبودی بدن بعد از بیماری است.

۷.اگر میخواهید آلزایمر نگیرید؛روغن زیتون بخورید.

روغن زیتون موجب کاهش التهاب مغز و دفع سموم از سلول ها میشود. همچنین از نابودی سلول های مغز که به اتوفاژی موسوم است جلوگیری میکند.

 

تغذیه سالم

 

 

۸.فواید شگفت انگیز ریحان برای بدن

دم کرده برگ ریحان، اثر ضدتشنج دارد، مقوی و مدر است. سردردهای عصبی و میگرن را درمان می کند. نفخ و گاز معده را از بین می برد. چنانچه تخم ریحان را در آب خیس کنید، ژله و لعاب تولید می کند که ادرارآور و معرق است.

۹.در موردِ غذاهای ‌تند خوبه که بدونید

اضافه‌کردن‌کمی‌تندی‌به غذاها می‌تونه ‌که برای‌سلامتی‌مفید باشه، اما اگه نزدیکِ خوابتون‌باشه نخورید چون‌که‌ به بدن‌آسیب‌ می‌زنه، و موجب نفخ‌ سوزش معده و سوء هاضمه می‌شود.

۱۰.مصرف میوه ها به صورت ناشتا و به عنوان صبحانه

میزان قند طبیعی بدن در تغذیه سالم اهمیت دارد. با رساندن قند طبیعی به بدن میتونه به سوخت و ساز بهتر بدن کمک کنه و همچنین با فعال شدن آنزیم های مفید٬ فیبر و پروبیوتیک به تحریک گوارش کمک میکنه و باعث پاکسازی روده از مواد مانده ی روزهای پیشین میشه.

۱۱.سبزیجات با میزان قند پایین

بسیاری از سبزیجات مقدار کمی قند دارند، به طوریکه سبزیجات غیرنشاسته ای بهترین انتخاب خواهد بود. بنابراین از سبزیجات برگ سبز، کرفس، خیار، کدو، هویج، قارچ، فلفل دلمه ای، بامیه، ، تره فرنگی، پیاز، تربچه، بادمجان، مارچوبه، لوبیا، چغندر و بروکلی استفاده کنید.

۱۲.سیر، پیاز و دیابت

تغذیه سالم برای بیماران دیابتی اهمیت خاصی دارد. آنها بهتر است در برنامه غذایی خود مصرف سیر و پیاز را بیشتر کنند. چون این سبزیها به دلیل ترکیبات گوگردی قندخون را کم می‌کنند. هم چنین باعث تولید انسولین نیز می شوند.

 

تغذیه سالم

 

۱۲.اندازه گیری میزان قند خون

بهتر است افراد دیابتی بلافاصله پس از بیدار شدن، قند خون ناشتا را اندازه گیری کنند. همچنین ممکن است برای تست قند خون قبل از غذا یا گاهی 2 ساعت پس از غذا، قند خون نرمال یعنی زمانی که قند خون به حالت طبیعی بازگشته است، مناسب باشد.

۱۳.فلفل قرمز و دیابت

محققان معتقدند که یک ماده شیمیایی موجود در فلفل های قرمز می تواند نقش مهمی در درمان دیابت نوع ۲ داشته باشد.
ماده مؤثر موجود در فلفلهای قرمز کپسایسین است که ممکن است به تنظیم قند خون کمک کند. یک مطالعه ای نشان داده است که سطح قند خون در افرادی که وعده های غذایی حاوی فلفل قرمز میخورده اند کمتر بوده است. در این افراد همچنین میزان انسولین خون نیز پایین گزارش شده است.

۱۴.زیره یک درمان طبیعی برای مدیریت قند خون

بهترین راه برای مصرف زیره، مخلوط کردن آن با آب است. آب زیره تولید انسولین در بدن را تحریک می کند ، و این به شما در کنترل سطح قند خون کمک می کند. به گفته متخصصان : "آب زیره برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است. شما می توانید آن را با معده خالی بنوشید تا سطح قند خونتان کاهش یابد." زیره را به صورت دانه یا به شکل پودر مصرف کنید.

۱۵.منابع ویتامینE چه خوراکی هایی هستند؟

منابع خوب غذایی حاوی ویتامین E شامل آجیل ها مانند بادام ، بادام زمینی و فندق و روغن های گیاهی مانند آفتابگردان ، جوانه گندم ، ذرت و سویا است. دانه های آفتابگردان و سبزیجات دارای برگ های سبز مانند اسفناج و کلم بروکلی نیز حاوی ویتامین E هستند.

 

تغذیه سالم

 

۱۶.درتابستان از طالبی غافل نشوید؟!

داشتن منبع قدرتمند فیبر ، ویتامین های گروه B باعث می شود که طالبی یک غذای عالی برای حفظ انرژی در درون سلول ها و کنترل سطح قند خون باشد.
طالبی در مقایسه با سایر میوه ها دارای نمره ۶۵ در شاخص گلیسمی است که نسبتاً نمره ی بالایی است ، اما به دلیل اینکه بیشتر آن آب است ، یک وعده استاندارد ۱۲۰ گرمی از آن دارای کربوهیدرات و کالری بسیار کمی است خوردن طالبی در کل و به صورت اندازه گیری شده برای افراد دیابتی و همچنین افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت بسیار توصیه می شود.

۱۸.افزایش دیابت بارداری با خوردن سیب زمینی

سیب زمینی سومین محصول پرمصرف پس از گندم و برنج است. سیب زمینی غلظت گلوکز پلاسما، مقاومت به انسولین و خطر ابتلا به «دیابت نوع 2» را افزایش می دهد.

۱۹.دیابت کنترل نشده و ناهنجاری های جنین

دیابت کنترل نشده در بارداری میتواند افزایش وزن جنینی و ماکروزومی را به همراه داشته باشد. همچنین احتمال فشار خون بالا در بارداری را سبب می شود.

۲۰.قبل از غذا میوه بخوریم یا بعد از غذا ؟

یکی از عادات در تغذیه سالم نخوردن میوه بعد از غذاست. اگر میوه پس از غذا خورده شود، با غذا مخلوط شده و زمان توقف آن در معده طولانی میشود و در نتیجه میوه فاسد میشود و باعث فساد غذا نیز میشود. پس لطفا و حتما جهت سلامت بدنتان میوه را قبل از غذا میل نمایید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی